< Terug naar het overzicht

 “Betalen voor tekst?!”

 Als je haar er niet uitziet, ga je naar de kapper. Waarom dan zélf je teksten schrijven? Drie argumenten – nee, vier – om een profschrijver in te schakelen.

 19 januari 2015

Als je haar er niet uitziet, ga je naar de kapper. Is je cv-ketel kapot, dan laat je de monteur komen. En hikt je auto, dan bel je de garage. Waarom schrijf je dan zélf je teksten? Drie argumenten – nee, vier – om voor je volgende mailing, webpagina, blog of videoscript toch maar een professional in te huren.

  1. Een tekstschrijver slaat de brug tussen aanbod en klant

Tekstschrijvers hebben verstand van taal. Tuurlijk. Maar veel belangrijker is dat ze verstand hebben van mensen en hoe die met elkaar communiceren. Van goede verhalen en wat ervoor nodig is om het ene goede verhaal (dat van jou) met het andere (dat van je klant) te verbinden. Zoals een chef-kok, die weet wat bepaalde ingrediënten doen met bepaalde gerechten – en met degenen die ervan proeven. Als ondernemer ken je je aanbod en je doelgroep. Maar om de twee te verbinden heb je professionele hulp nodig. Bijvoorbeeld van een tekstschrijver. Iemand die leeft van bruggen bouwen. Die gespecialiseerd is in bereiken en dichtbij brengen. Met een pakkende heading, een propositie of een gedachte die in het hoofd van de klant blijft rondzingen – totdat zij bij u de tweede stem herkent en er een mooi duet opklinkt.

  1. Een tekstschrijver brengt geld in je laatje

Als bruggenbouwer ziet een tekstschrijver de verwerving van diep inzicht in jou en je product als vertrekpunt. Waar jij zou volstaan met een keurige beschrijving van je product of dienst – in pakkende of minder pakkende bewoordingen – luistert een tekstschrijver, zoals managementgoeroe Peter Drucker zou zeggen, naar wat je níet vertelt. Hij keert jou en je inhoud binnenstebuiten, op zoek naar die ene boodschap, dat ene verhaal, die ene trigger, waarvoor de klant overeind zal veren. Een onderneming zonder goede communicatie is een winkel zonder uithangbord. Belangrijke implicatie: teksten zijn geen behang: een sterke tekst trekt aandacht, versterkt je imago en genereert vragen, aanvragen en orders. Tekstschrijvers verdienen geld voor je.

  1. Goede teksten versterken je professionele uitstraling

 We leven in een beeldcultuur, zeker, maar woorden vormen nog altijd de basis. Of het nu je cv of sollicitatiebrief is, je visitekaartje of je uithangbord, je kerstgroet of je interne presentatie, je advertentie of je e-mailing, of het navigatiemenu op je verder tekstloze website: woorden vormen hét transportmiddel voor gevoelens, gedachten, ideeën, wensen, uitnodigingen, aanbiedingen en wat al niet meer tussen mensen. Wil je professioneel voor de dag komen, dan heb je dus baat bij professionele teksten. Kloppende teksten, die zorgen voor kloppende harten. Teksten waarvan de opbouw, de tone of voice, de lengte, de helderheid en de doelgerichtheid getuigen van intelligentie en kwaliteit. Teksten die uitmonden in een onweerstaanbare call to action. Die iets teweeg brengen.

  1. Een tekstschrijver doet je versteld staan

Tenslotte: tekstschrijvers kosten geld. Meestal niet veel, maar toch. Voor veel ondernemers en initiatiefnemers reden genoeg om zelf de pen ter hand te nemen. Of de secretaresse aan het typen te zetten. Foute redenering. Dat ze geld kosten, laat namelijk zien dat tekstschrijvers specialisten zijn. Dat ze iets doen wat anderen niet kunnen, althans niet goed. Dat schrijven een ambacht is dat je pas gaat beheersen nadat je er uren, dagen, maanden, jaren in hebt geïnvesteerd. Het toont ook aan dat ze geloven in wat ze doen: ze laten hun eigen economisch welzijn afhangen van de waarde die hun teksten toevoegen aan jouw onderneming of initiatief. O, en betaald worden houdt de schrijver zelf ook nog eens scherp. Want als je als extern specialist wordt ingehuurd, weet je dat je klant versteld wil staan van je inbreng – zoals omschreven onder drie punten hierboven. En niets is leuker dan die verwachting waarmaken.

 

Hulp nodig bij het opstellen van je bedrijfsvisie of -kernwaarden, je e-mailing of advertentie, webteksten, videoscript, presentatie of blog? Schakel een professional in.